lördag 12 mars 2011

Systemterror! Mot väderkvarnarna!

Varför i hela friden kan vi inte få beställa denna flaska till en för oss lämplig butik via Bolagets nya hemsida (eller den gamla med för den delen)? Ja. Flaskan i fråga finns inte att tillgå inom någorlunda rimligt geografiskt avstånd. Såklart. Där intet nytt. Men här minns vi en tid för över tio år sedan när nyheter som idag möjligen återfinns "i de tre elitbutikerna" lanserades i minst en butik i Gävle. Ibland var det verkligen bättre förr!

Varför ska tillfälliga nyheter inte omfattas av beställningsfunktionen på Systemets hemsida? Eller, för den delen, de ofta så rara flaskor som finns i alla dessa obegripliga planekonomiska moduler vid namn T4 eller T5 eller vad dom nu råkar benämnas? Uppriktigt sagt så skiter vi vilket av monopolet konstruerat segment flaskan ifråga är placerad i. Att enbart göra beställningssortimentet tillgängligt via E-beställningar är inget annat än barrockt och så bakvänt det kan bli!

Det är 2011 det står i kalendern. Då bör beställningen gå att fixa utan telefonsamtal (till butiker som inte svarar). Särskilt om vi pratar om ett företag som omfattas av följande nyckeltal (se nedan) och som ska ha någon form av uttalat folkbildningsfokus och ansvar för en rättvis allokering (ha, ha..) av sortimentet. Detta är något som hart när varenda vinhandlare med web-butik på kontinenten klarar av att fixa fort och smidigt och billigt.
Som sagt. Det är liksom Nådens År 2011!

Systembolaget i korthet anno 2010:

• 4 800 anställda
• 414 butiker och 508 ombud
• Aktiva leverantörer 433
• Drygt 10 800 artiklar
  - 2 305 i fasta sortimentet
  - Cirka 8 500 i beställningssortimentet
• Nära 116 miljoner kundbesök per år


 • Systembolagets försäljningsvolym uppgick till 454,3 (448,9) miljoner liter, en ökning med 1,2 procent. 
• Intäkterna för koncernen ökade till 24 115 (23 360) MSEK, en ökning med 3,2 procent.
• Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 331 (394) MSEK.
• Koncernens totalresultat för året uppgick till 302 (345) MSEK.



Med dessa siffror som facit säger vi lantisar: Skärp er! Vad är problemet? Hur svårt kan det vara?

Ps: Och i allt övrigt förstår vi inte någonting av den uppståndelse som Systemets hemsida i allt övrigt skapat. Vad är det som är så bra? Om möjligt ger den sämre produktöverblick än föregående version av hemsidan? Att söka överblickbart på alla dessa nyheter - som vi alltså inte får beställa - går inte. Och där finns väl tillslut någon form av perverterad logik: "Kundfokus, det är något för kunden, det".

4 kommentarer:

  1. Håller såklart med dig i det du skriver.

    Kopiera texten och lägg den i ett mail till Sb's kundtjänst så garanterar jag att svaret blir god underhållning

    SvaraRadera
  2. Ojoj jag känner med dig/er, har också stångat mitt huvud blodigt både en och två gånger. För att inte tala om att vissa delar av personalen på 9:an inte vet vad service innebär.

    Intressant att Dalarna/Gästrikland inte har någon butik i de högre modulerna.

    Härlig blogg i vilket fall, ska läggas till. På återseende..

    Mvh David

    SvaraRadera
  3. Förlåt, Bloggen har hamnat i en tillfälliga koma efter en helg full av vinprovning. Vinunic:s 360 flaskor (eller vad det nu var) och Viniks+Vin&Naturs 2-dagars mässa är mer än vad en orutinerad amatör som denna klarar av.

    Ingvar!

    Här ska inte kopieras eller skickas någonting till propagandaavdelningen. Won´t feed `em!

    Svenssonmakaren:
    Det är som vi misstänkt. Det bor fler än vi i bygden. Kul!
    Men vill understryka att det inte är personerna (nåja, ibland kanske) som är problemet. Tvärtom, vårt lokala bolag är bemannad av toppmänniskor.
    Det är principen, eller de märkliga Principerna, vi inte grejar längre. Och systemhyckleriet med box och alkoläsk och allt det där som går i klaraste kontrast mot uppdraget. Såklart.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera